Smerteforsker advarer mot opioidbehandling ved langvarig smerte

Omtrent 30.000 amerikanere dør hvert år på grunn av utstrakt bruk av opioid-medisiner. Nå slår norsk professor Petter C. Borchgrevink alarm: – Vi er redd dette kan skje i Norge. Det finnes ulike smertebegreper som krever ulik behandling: Akutt smerte er et varsel om sykdom eller skade og gjør at vi treffer tiltak for å beskytte kroppen, f.eks. at vi trekker hånden vekk fra en varm kokeplate eller skifter stilling når vi overbelaster ledd. For de fleste akutte smerter finnes det effektiv medikamentell behandling. Langvarig smerte er smerte som varer utover den akutte sykdomsfasen og er normalt lite formålstjenlig. Behandling er langt mer krevende, og årsaksmekanismene er sammensatte. Smertefølsomhet varierer betydelig fra person til person. En og samme skade kan fremkalle sterk smerte hos en person, mens en annen ikke føler smerte i det hele tatt. De fleste langvarige smertetilstander er forbundet med økt smertefølsomhet. (Kilde: Folkehelseinstituttet) Vi som jobber med smerte skiller gjerne mellom tre typer smerte: Akutt smerte, smerte på grunn av kreftsykdom, og det som er kjent som kronisk smerte. Sistnevnte bør omtales som «langvarig smerte» fordi de ikke behøver å være livslange, sier Petter Borchgrevink til ABC Nyheter.

Les mer HER